[TR] Kokpunkten Västerås (15-12-2015, Tekstreview)

  • Ik heb het Actionbad Kokpunkten te Västerås in Zweden bezocht, mijn interesse werd gewekt omdat dit bad er zeer imposant uitziet met de hightech lichteffecten en de glijbanen.
    NOOT: Ik heb geen foto's omdat ik mijn camera liever niet meeneem in zwembaden. Maar elders zijn veel foto's en youtube filmpjes te vinden.


    Het bad is gebouwd in een oude elektriciteitscentrale en ligt dus in een industrie terrein, maar op loopafstand van het treinstation.
    De entree is 145 zweedse kroon voor een volwassene (±16,50 euro) wat redelijk betaalbaar is voor een relatief groot bad met veel voorzieningen.
    Het gebouw ziet er aan de buitenkant uit als een fabrieksgebouw, maar als je binnenkomt lijkt het alsof je een futuristisch ruimtestation binnenloopt.


    Het omkleden, het valt gelijk op dat er hier geen kleedhokjes zijn (is normaal in Zweden), maar wel een sauna! Verder heb je kluisjes en douches zoals gewoonlijk.


    Het bad zelf is groot en futuristisch, het deed mij wat denken aan Galaxy Schwarzwald, een hal vol glijbanen met een enorme boomerang en diverse andere glijbanen en daaronder een groot recreatiebad met een aantal bijzondere voorzieningen zoals een aqua cinema, een klimmuur en wat interactieve speel elementen.


    Glijbanen:


    - Black River, 134 m: Een wildwaterbaan die ruig is en veel bochten telt, het bijzondere zijn de lichteffecten, om de 15 minuten is het of aarde donker of de baan is verlicht met blacklights die leidingen en buizen aanlichten in felle kleuren.
    - Inside Out, 138 m: Een Xtube die eerst een stuk buitenom loopt en daarna naar binnen gaat, heeft een aardig layout maar gaat niet heel hard.
    - Double Racer, 73 en 77 m: 2 snelle en heftige race-glijbanen met een stopwatch systeem die de snelste tijden aangeeft. Deze banen starten met een steile jump gevolgd door een aantal scherpe bochten en een glazen buisdeel, in de bochten slinger je zo hoog dat je de plexiglazen overkapping raakt.
    - Boomerang: Deze bandenglijbaan start met een S-bocht waarna je naar beneden stort en dan in de boomerang terecht komt, na de boomerang zit er nog een rare versmalling gevolgd door een scherpe bocht kort voor het einde. Ikzelf werd een aantal keer uit mijn band geslingerd, maar ik liep geen verwonding of pijn op.


    Waardering: (ik gebruik het Tuberides systeem)


    Sfeer / Theming: ++
    Grootte: +
    Aanbod variatie: ++
    Hygiene: ++
    Temperatuur: ++
    Glijbanen: +
    Omkleden: O
    Personeel: ++
    Entreeprijs: +


    Totaal: + (1.6)