Gesloten glijbanen

  • Heeft een van jullie wel eens gehad dat er één of meer glijbanen gesloten waren?
    Dit kan een grote frustratie zijn, helemaal na een lange reis als je er speciaal voor naartoe reist.


    In de Benelux en Duitsland komt dit gelukkig zelden voor.


    In veel waterparken in het buitenland komt het vaak voor dat er soms glijbanen worden gesloten als er weinig bezoekers zijn.
    Bij bijvoorbeeld 2 indentieke kamikazes of aqualoops (met valluiken) waarvan de layout precies gelijk is, maakt het niets uit.
    Maar bij bijvoorbeeld 2 of meer bodyslides of blackholes met verschillende layouts is dit vervelender omdat de beleving per baan anders is.


    In mijn ervaring is dat met name wildwaterbanen een hoge storings gevoeligheid hebben.


    Ikzelf heb het 2 keer gehad in Weissenhauser strand dat de blauwe blackhole dicht was, de eerste keer in 2009 nog voor de nieuwe aqua racer. De 2e keer was een jaar later omdat ik terug ging voor de nieuwe aqua racer, maar ook toen was de blauwe glijbaan dicht.
    Ook had ik vorig jaar pech in Aquamagis Plettenberg waarbij alle glijbanen behalve de Green Kick uitvielen tijdens een extreem drukke dag, een maand later was het andersom, de Green Kick was gesloten, de rest was gelukkig wel open.

  • Er zijn zeer veele waterglijbanen gesloten gewest als we hebben waterparks bezoekt.


    • Black Hole @ Center Parcs Hochsauerland (hebben we dan een jaar later gefilmpt)
    • Banden-Kamikaze-Glijbaan en een korte gele bandenglijbaan @ Aqualand Maspalomas Gran Canaria
    • kleine glijbaan van ca. 30 m en een familieglijbaan @ Parc Acuático Lago Taurito Gran Canaria
    • Aquamikaze glijbaan @ Aquaboulevard Parijs/Paris (highlight van Aquaboulevard :( )
    • Speedglijbaan @ Vodní svět Sareza Ostrava (hebben ze voor ons geopend)
    • alle buitenglijbanen en een binnenglijbaan @ Vitam' Neydens, Frankrijk (hebben we nu niet op video, was eigenlijk warm genoeg om te glijden)
    • Mini-Halfpipe @ Galaxy Schwarzwald (hebben we dan later gefilmpt)
    • Binnenglijbaan @ Openluchtbad Den Uyt Mol
    ...


  • Wat waren de oorzaken?
    Zeker laks personeel in de waterparken in Gran Canaria...

  • De outdoor glijbanen van Vitam' zijn aleen aan het weekend geopend gewest maar we zijn er aan een vrijdag gewest. In Tsjechië zijn buitenglijbanen of glijbanen die geen skimout binnen heben vaak aleen een paar maanden per jaar geopend. Geen idee waarom de anderen glijbanen buiten gebruik gewest zijn.

  • Ik ben van plan om naar Tropical Islands te gaan om daar de nieuwe wildwaterbaan uit te proberen, de nieuwe wwb is al bijna klaar en gaat binnen een maand open. Wel een nadeel van nieuwe glijbanen is dat er een risico is op "kinderziekten" waardoor de nieuwe attractie dan dicht moet (kijk maar naar de Splash in Miramar).


    Hebben jullie het weleens gehad dat een nieuwe glijbaan dicht was door problemen?
    Wanneer gaan jullie naar Tropical Islands?

  • Er is natuurlijk altijd een risico dat nieuwe glijbanen buiten gebruik zijn door problemen. Maar Tropical Islands bouwt geen 'innovatie', er is het risiko niet al te hoog denk ik. Waneer we naar Tropical Islands gaan weten wij nog niet. We wachten voor opening van de glijbaan. Maar we gaan ook nog naar andere zwembaden en moeten dan tijd hebben voor Tropical Islands. ;)