Aquaworld Budapest

  • Ik was op mmandag 30 juni 2014 in aquaworld Boedapest geweest, dit is een groot overdekt zwemparadijs ten noordoosten van Boedapest. De glazen koepel is 72 meter doorsnee, het bad bestaat uit mooie theming (nagebouwd angkor wat tempel), golfslagbad, flowrider (was niet in gebruik), 3 meter duikplatform, dubbele banden wildwaterbaan (2 X 90 meter) met grotten, thermaalbad, 2 grote whirlpools, groot restaurant en natuurlijk glijbanen!


    Als eerste heb je binnenin de koepel een trechter en een familieglijbaan (beide van Polin), de trechter was echter wel wat pijnlijk vanwege de naden tussen de baandelen, qua snelheid vergelijkbaar als in galaxy erding.


    Daarnaast heb je wat ik eerder noemde de banden wildwaterbaan (Klarer). Deze start met een dubbele startbak waarna je een donkere grot ingaat, in deze grot zit een tussenbak waarna de baan in tweeën splitst, de linker baan gaat vlot de grot uit en eindigd met een scherpe bocht naar rechts, de rechter baan is zeer traag, komt uit in een tweede tussenbad waarna het ook via een scherpe bocht naar het plonsbad gaat, na deze bocht vlieg je zowat van je band af! Beide banen eindigen in een plonsbad.


    Het hoogtepunt is natuurlijk de glijtoren met 6 Polin glijbanen, deze toren heeft een lift, je gaat dus met een lift naar boven (kan ook met de trap :D). De 6 glijbanen starten vanaf 2 verdiepingen, op de 4e verdieping (de lagere) starten de Blackhole, Kamikaze en Hurricane, op de 5e (bovenste) starten de Flying Carpet, Rainbow en de UFO.


    Blackhole: Is een glijbaan (ik schat 120 meter) met donkere stukken en gekleurde daglicht ringen en veel bochten afgewisseld door rechte, steile stukken, je gebruikt glijmatten (je moet juist op de rug liggen met je benen naar voren zoals normaal, maar dan op het matje). Helaas floepte mijn glijmatje algauw weg, gelukkig waren de naden redelijk goed afgewerkt (het is Polin :P), deze baan eindigd in een uitglijbak.


    Kamikaze: Is de enige body glijbaan vanaf de toren, het start met een 5 tal bochten waarna je een steile drop in gaat en met hoge snelheid in een plonsbad komt! De lengte schat ik rond 90 meter


    Hurricane: Ook deze glijbaan is een matjesglijbaan, is enerzins vergelijkbaar met de Kamikaze maar dan een grotere buisdiameter, de lengte is ongeveer 100 meter.


    Flying Carpet: Wederom een matjesglijbaan, deze heeft veel bochten en is zeer snel (vergelijkbaar met de Cobra in Pfaffikon), eindigd in een uitglijbak. De lengte is ongeveer 120 meter en eindigd in een uitglijbak.


    Rainbow: Is een bandenbaan met veel bochten, daglicht effecten en een lange 2,5 helix aan het eind, de lengte is rond 150 meter en de snelheid is middel. Dit is ook de langste glijbaan van het bad, deze eindigd in een plonsbad.


    UFO: Is een banden trechter, deze start eerst met een aantal bochten waarna je harder gaat en in de grote trechter uitkomt, deze trechterbaan gaat niet supersnel (minder snel als in Palm Beach), je draait hooguit 2 rondjes voordat je via het gat weer verder gaat, na de trechter komt er nog een onverwachte scherpe bocht voordat je in het plonsbad komt.


    Wat ik al eerder zei is er een lift die je naar boven brengt, deze stopt op de 4e verdieping. Als je naar de 5e wilt moet je nog een trap op. Echter komt het bij drukte voor dat de wachtrij voor de UFO de uitgang van de lift kan blokkeren. Bij drukte ontstaan er snel zeer lange wachttijden (meer dan een uur!) voor de UFO (bij mij was het al 20 minuten bij matige drukte). Er was ook een bandenlift die niet meer in gebruik was en verder nutteloos is gezien de gasten de banden zelf met de gewone lift meenemen, de bandenlift was afgezet en behoorlijk verroest.


    Waardering:
    - Theming: ++
    - Grootte: ++
    - Aanbod: ++
    - Hygiene: Θ (vooral de glijtoren was behoorlijk smerig, het onderhoud was redelijk)
    - Glijbanen: ++
    - Omkleden: O (weinig kleedhokjes, wel veel kluisjes)
    - Personeel: + (konden slecht engels en geen duits)
    - Entreeprijs: O (5000 forint, 17 euro voor een dagkaart)


    Helaas geen video's, fotograferen was verboden, ik moest mijn camera inleveren bij de ingang (deze werd bewaard totdat ik weer buiten was), ik heb wel foto's gemaakt van buiten.


    Foto's verwijderd ivm error 403

  • Zeer goeie reportage, de Aquaworld moeten we ook nog een keer bezoeken, maar Boedapest is toch een beetje ver van Duitsland ;)


    Bedankt voor nutten van het nederlandse forum en sorry voor mijn slechte nederlands ;)

  • Bedankt voor het rapport! ;)

    Favoriten:
    1. Stukas @ Caneva
    2. L2 @ Wörgl
    3. Freefalls @ Aqualand Costa Adeje
    4. Screamer @ Splashdown Poole
    5. Kinnaree @ Siam Park
    Rutschen-Count: 211

    I'm a waterslide junkie! See I like to slide the slide, see I like to loop the Aqualoop ;)

  • Ik was ook in Aquapalace Praag, alleen was ik maar zo'n 30 minuten binnen, ik kon de vernieuwde wildwaterbaan maar één keer doen voordat het sloot.
    Ik kwam om 19:30 aan, rond 19:45 was ik in het bad, helaas gingen de glijbanen en de wildwaterbaan al om 20:00 dicht wat niet op de website vermeld was terwijl het behoorlijk druk was. Naast de wildwaterbaan kon ik ook één keer de Xtube en de Hypogan bandenbanen doen. Mijn late aankomst kwam door een vertraagde vlucht van 3 uur en in Opatov stapte ik in een verkeerde bus. De volgende dag ging ik gelijk door naar Gino Paradise vroeg in de ochtend waardoor ik geen herkansing had.


    Nu ben ik van plan in September revanche te nemen in Aquapalace Praag, graag zou ik samen met een andere glijbaan fanaat willen. Misschien dat één van jullie interesse hebben?